Tina heter jag som då och då skriver i denna blogg. Jag är en energifylld och positiv tjej som inte är rädd för att prova på nya saker! Hela säsong 2010 arbetade jag på Ibos hamam i Turkiet, Alanya. Upplevelsen gav mersmak så efter en avstickare till Kambodja åkte jag tillbaka för att avsluta säsong 2011 tillsammans med folket på Delfino Turkish Bath & Coiffeur! Här kan ni läsa om allt möjligt som rör mitt turkiska liv och en del annat som jag vill dela med mig av :)

Vilken lycka det var att landa på den lilla flygplatsen Gazipaşa cirka 30-40 minuter från Alanya och mötas av fyra personer som jag har arbetat med på Delfino Hamam & Coiffeur! Jag satt och skrattade hela vägen in till Alanya, så glad var jag :D

Första kvällen åkte jag upp med Deniz till Kale där vi tillsammans med några andra hängde, drack och kollade på utsikten ut över hamnen. Så fint där uppe! Vi hamnade rätt många gånger där under mina åtta dagar under detta besök av någon anledning. En kväll var två gitarrister med, en gamal som jag känner sedan innan, och en ny och dessa två turades om att sköta guran. Bra mycket bättre musik än de fiolspelare som spelar för pengar där uppe hehe.

Dagen efter, min första dag, tog jag förstås ett hamam för att skrubba bort alla döda hudceller och maximera förutsättningarna för en jämn och fin bränna. Lovely as always! Om ni inte har provat, gör det säger jag bara :)

Mycket te och kaffedrickande blev det både på Delfino Hotell och på deras nya urtjusiga strandrestaurang. En del strandtid men inte överdrivet mycket blev det då det finns så mycket annat att göra och folk att umgås med :) Jag och Deniz tog oss upp till Dim Çayı en dag och bara slappade, åt gott och doppade fötterna i det iskalla vattnet som rinner ner från bergen. En dag träffade jag en svensk vän som nyligen har fått en liten bebis där borta, så otroligt liten och söt! Och en annan dag träffade jag en höggravid kompis, mysigt :)

Finns så mycket att skriva och ändå inte. Grillkväll, två kvällar med livemusik på olika ställen, en sväng till Metro och en till Konakli, nattlig soppätning och personalmat som innebar nostalgi :) Några gamla kunder kände igen mig och jag hade ett par trevliga pratstunder med dem och en rolig överraskning kom sista dagen.

Tyvärr var det ju en olycka med en buss med turister när jag var i Alanya och jag blev, liksom flera andra, uppringd av kvällstidningarna i Sverige som ville veta om jag hade mer information. Det hade jag inte utan hänvisade till Ibo som fick prata med dem. Förskräckligt när något sådant händer och tankarna går till skadade och anhöriga.

Turkar är nog de mest gästfria människor jag vet och jag har det bra i Alanya när jag är där och nog kommer jag tillbaka till de mina även i framtiden :)

…Ett litet kollage på en bråkdel…

Oj så länge sedan det skrevs något här! Säsongen är i full gång på Delfino Hamam får jag rapporter om från gamla kollegor. Det finns en hel del nyheter i år, exempelvis fiskspa som ni kan prova för att få lena fötter. En kittlande upplevelse och mycket populärt som ni ser nedan :)

Jag kommer att åka och hälsa på om ett par veckor och jag längtar må ni tro! Det ska bli så roligt att få träffa de mina igen och vandra på gatorna som en gång var mitt hem. Det är nästan läskigt hur det kan kännas i kroppen när jag tänker på min tid i Turkiet, en fysisk längtan infinner sig.

Det var så kul när jag hade mitt besök här i vintras och fick visa dem hur jag bor och hur Sverige är på vintern. De blev tokiga i prästost och köpte med sig massa tillbaka haha. En tur till  Stockholm där vi byggde en snögubbe utanför slottet, en galen utekväll i min stad, promenader, rimfrost, snöänglar och massa mys hemma blev det. Nu ser jag fram emot att få njuta av deras sällskap i Turkiet istället :)

HAPPY NEW YEAR!

Mutlu yıllar!!

Fick en rolig nyhet igår att två av mina turkiska kompisar kommer och hälsar på här i Sverige i januari! Ska bli kul att visa dem hur jag  bor och lite annat smått och gått :) Yaaaay!

Turkey-goes-Sweden

Memories

No comments

För ett år sedan hade jag precis kommit hem från Istanbul/Ankara efter en påhälsning hos några av mina vänner. Då hade jag sett snö i bergen under bussfärden mellan de två städerna.  Och om jag inte minns fel var det kallare i Sverige då också än i år. Åh så kul det hade varit att göra om denna resa!

Delar med mig av några minnen eftersom jag inte har något bättre för mig nu. :) Istanbul är en stor stad och jag minns att jag var något pirrig över att behöva leta mig fram till stället där konserten skulle hållas helt själv, eftersom bandet repade och inte hade tid att möta upp mig. När jag klev av planet hade jag bråttom för att hinna med en buss så jag gick snabbt som attan mot passkontrollen. En kille som hade åkt med samma plan från Stockholm sprang bredvid och stötte på mig och försökte få min e-postadress haha. Det fick han inte och jag hann med bussen.

Jag hoppade av bussen på ett suspekt ställe där det stod några taxibilar längs vägkanten och gick fram till en av dem. Jag frågade om han visste vad stället låg och så hoppade vi in och började åka. Då hör jag hur han frågar sina taxikompisar var stället ligger genom kommunikationsradion! Jag förstod ju turkiskan och blev något orolig att vi skulle villa bort oss. Killen pratar ingen engelska och jag babblar på för fullt om fotboll och grejer på min lilla turkiska för att “bli kompis” med honom så att han inte hittar på nåt fuffens. Han tycker det är kul och är imponerad av jag kan lite turkiska. Taxifärden drar ut på tiden och han stannar och frågar folk efter vägen. Rätt var det är säger han att vi är framme. Jaha? Jag har ingen aning om var jag är och ser inte namnet på stället och frågor om vi verkligen är framme? Killen säger att jaja, vi är framme och pekar lite obestämt bortåt att jag ska gå åt ett håll. Tar tveksam mitt pick- och pack och börjar gå ditåt han pekade. Var är jag? Hur långt bort är klubben?

Efter att ha gått en stund och försökt lista ut var jag är går jag in på en liten affär och frågar efter vägen. Lättad blir jag när de vet vilket ställe jag menar och jag får direktioner. Efter fem minuters promenad ser jag skylten och dyker in på klubben där det blir ett kärt återseende med vännerna. Till och med de var imponerade över att jag hade tagit mig dit på egen hand :) Sen var det en bra konsert och vi åt soppa efteråt innan vi påbörjade den långa färden till en kompis lägenhet. Jag tror vi åkte två olika större bussar och sen en liten dolmus och det var sent innan vi kom fram. Och då blev det såklart te innan man ens fick tänka på att lägga sig! Typiskt turkar ;)

Sen följde några dagar med slappande, musicerande och matlagning. En busstur till Ankara och besök på en rockbar bland annat blev det också innan jag flög hem igen. Trevlig resa!

Hemma efter en uuuunderbar vecka i kära Alanya! Redan på planet ner träffade jag på gamla kunder till oss på hamamet. Så roligt med kända ansikten!

En vecka är egentligen alldeles för kort när man känner folk på plats och vill hinna med så många olika saker. Men en hel del hanns med i alla fall! >

Jag började semestern med ett välbehövligt hamam för att lägga grunden till en bra bränna. Babylen och fräsch!  Högt högt upp i bergen, långt förbi terrassen för er som vet var den ligger, åkte jag med Deniz och några till en kväll, för att käka på en restaurang där vi känner ägaren. Musik, dans, grillat och whiskey-cola bjöds det på under denna tillställning och vi hade utsikt över ett vackert upplyst Alanya. Kvällen avslutades på Summer Garden.

En del strandtimmar har det också blivit såklart och några dopp i det turkosa havet. Att ligga och slumra under ett parasoll och höra ljudet av vågorna är min melodi :) När det blev för tråkigt eller jag blev hungrig kilade jag upp till kollegorna på hamamet för att käka turkisk husmanskost, dricka te eller äta en glass och babbla lite. Hade jag tur var barnen där och de babblar på med sin barnturkiska och jag försöker svara så gott jag kan! De har vuxit så mycket och jag är glad att jag har fått följa dem.

En kväll tillagades det färskfångad fisk och till det dracks det raki på Deniz mans pensionat. Live musik i en härlig blandning med turkiska låtar och låtar av Pink Floyd med flera bjöds det på. Det var precis som i gamla tider! Så kul att träffa mina fina varav många jag har upplevt äventyr i Ankara med förra året. Memories! Eftersom vi trivs så bra i varandras sällskap gjorde vi en repris en annan kväll, dock utan fisk hehe.

Jag träffade kära Emma en dag för lunch på Paus och sedan en frappe från Starbucks. Så många knasiga planer vi smider när vi är tillsammans! Många skratt blev det, dock ingen shopping trots att vi kikade runt i centrumbutikerna. Vi hann även med en sista frukost tillsammans på Blue Night samma dag jag skulle åka. Mmm för turkisk frukost!

En kväll åt jag tillsammans med tjejerna på Cubana och kvällen fortsatte in till Queens Garden. Trevligt! Vi skickade dock tillbaka Strawberry Daquirin vi först beställde då den smakade blask. Kunden har alltid rätt, eller hur? :) En annan minnesvärd kväll var när jag och Deniz åt tillsammans med hotellchefen och några holländare på Delfino Beach. Haha, många skratt och lite dans blev det!

Ibo har gett sig in i lägenhetsbranschen också och jag följde med en dag för att titta på en galet fin lägenhet, wow! Mycket mycket fräscht och där skulle jag inte tacka nej till att bo en del av året. Så om det är någon som är intresserad av att köpa lägenhet i Alanya kontakta Ibo, han har mycket på gång :)

Nu eller aldrig!

No comments

Efter ett evigt letande har jag bestämt mig. Hjärtat bultar lite snabbare, ska jag hinna? Fyller i uppgifterna och känner tillfredsställelsen över att inte behöva boka buss eller tåg. Klick klick! Loggar in på internetbanken och betalar, KLART! Jag hann få den innan den försvann. Resan blev min och jag åker om några dagar :D

En visit

Då letar jag billiga biljetter igen för att hälsa på de mina i Alanya :) Jag har tagit mig en vecka semester och det är egentligen alldeles för kort men jag får vara glad åt det lilla!

Telefonsamtal

No comments

Igår söndag när jag låg på soffan och läste  en bok (läs slumrade) ringde telefonen. Och gissa om jag blev glad när det var Ibo som ringde för att höra hur det var :D Jag fick även prata med min kanka Deniz och oj så det sög till av saknad efter mina fantastiska kollegor/vänner/turkfamilj i Turkiet! Så roligt att höra deras röster

Dagen innan på lördagen hade jag ett skype-samtal, eller snarare en konsert, med några andra vänner från Turkiet! Så kul att bli spelad och sjungen för och oj så låtarna får en att minnas en massa :)

Sök på: Delfino Hamam Alanya

:D

Powered by WordPress Web Design by SRS Solutions © 2018 Delfino Turkish Bath & Coiffeur Design by SRS Solutions